STRONY INTERNETOWE - UŻYWANE TECHNOLOGIE
Poniżej prezentuję kilka terminów i określeń dla lepszego zrozumienia metod jekie stosuję przy tworzeniu stron internetowych w culu podniesienia ich funkcjionalności i atrakcyjności.
Dowiedz się więcej na temat używanych technologi (poniżej) lub przejdź do cennika.
Poniżej prezentuję kilka terminów i określeń dla lepszego zrozumienia metod jekie stosuję przy tworzeniu stron internetowych w culu podniesienia ich funkcjionalności i atrakcyjności.
Dowiedz się więcej na temat używanych technologi (poniżej) lub przejdź do cennika.
Domena internetowa
Jest to adres internetowy naszej strony. W momencie wpisania adresu internetowego w przeglądarce i zatwierdzenia go przeglądarka komunikuje się z serwerem DNS i przekierowuje na dany serwer, w którym jest umieszczona strona internetowa.
Na wstępnym etapie budowy strony pomagam dobrać i sprawdzić dostępność wybranej domeny. Domenę należy opłacić i po jej propagacji (czyli rozpowszechnieniu w internecie około 24 godz.) wraz z opłaconym kontem hostingowym jest gotowa do „podpięcia” naszej strony. Jest to zazwyczaj koszt parunastu złotych za pierwszy rok (w przypadku domeny .pl) a przedłużenie na kolejny rok to parędziesiąt złotych.
Konto hostingowe
Miejsce na serwerze udostępnione przez dostawcę usług internetowych o określonych w zamówieniu parametrach, takich jak miesięczny/roczny transfer, pojemność konta, ilość domen do „podpięcia”, ilość kont poczty email w domenie, ilość baz danych itp. W skrócie, to tam zostaje umieszczona Wasza strona aby użytkownicy Internetu mieli do niej ciągły dostęp.
Konto hostingowe tak jak domena internetowa musi zostać wykupione i opłacane co rok. Jest to koszt kilkudziesięciu złotych za pierwszy rok. Wysokość opłat w kolejnych latach za domenę i hosting na chwilę obecną to 150-300 złotych na rok, w zależności od parametrów konta hostingowego i rodzaju domeny (.com, .pl, .eu, .net itd.). W przypadku rozwiązań biznesowych kwota ta wzrasta kilka krotnie.
Optymalizacja Stron internetowych pod kątem wyszukiwarek (SEO)
Jest to proces, który ma na celu zwiększenie liczby odwiedzin na naszej stronie, pochodzących z wyszukiwarek internetowych takich jak np. Google, Bing, itd...
Pisanie stron zgodnych z zasadami SEO (ang. search engine optimization) ma za zadanie podniesienie ich jakości. W przeciwieństwie do pozycjonowania, SEO odnosi się głównie do wewnętrznej struktury strony ze szczególnym naciskiem na jej wygląd i wygodę obsługi. Chodzi o to aby użytkownicy, którzy odnajdą naszą stronę w Internecie, zainteresowali się nią i żeby bez problemu mogli się po niej poruszać. Zachowując standardy, dzięki którym strona jest przyjazna dla użytkowników, programuje się ją w taki sposób aby była ona przyjazna dla wyszukiwarek Internetowych. Idealne rozwiązanie polega na dostarczeniu takiej samej treści wyszukiwarkom co użytkownikom witryny.
Optymalizacja strony jest procesem przynoszącym efekty z pewnym opóźnieniem czasowym. Jednak dobrze zoptymalizowana strona zapewnia użytkownikom większy komfort podczas jej przeglądania, umożliwia im znalezienie poszukiwanych przez nich informacji a przy okazji jest przyjazna dla wyszukiwarek, dzięki czemu potencjalni klienci mogą z łatwością odnaleźć naszą stronę w sieci i nawiązać kontakt z nami.
Nie bez powodu umieściłem ten element budowy stron w tym miejscu, poprzedzając omówienie systemów zarządzania treścią (CMS), bowiem jest to jeden z najważniejszych elementów, który należy brać pod uwagę rozpoczynając pracę nad stroną - właściwy dobór słów kluczowych do tekstów umieszczanych na stronie ma bardzo duże znaczenie.
System zarządzania treścią (CMS)
Jest to aplikacja internetowa pozwalająca na rozbudowywanie strony oraz daje możliwość łatwej aktualizacji witryny internetowej za pomocą panelu administracyjnego. Dzięki budowie modułowej i dużej ilości dodatków istnieje możliwość całkowitego przebudowania sposobu prezentowania treści strony nawet po jej opublikowaniu.
Wszystkie budowane przeze mnie strony oparte są o w pełni funkcjonalne systemy do samodzielnego zarządzania treścią CMS (ang. content management system) : Joomla, WordPress i PrestaShop (sklep internetowy), wspierające mechanizmy SEO. Samodzielne zarządzanie treścią strony przypomina nieco przelew internetowy (zalogowanie, wpisanie konta, odbiorcy i kwoty oraz zatwierdzenie - proste!?). Z tą różnicą, że zamiast konta - wpisujemy tytuł artykułu, odbiorcy - określamy kategorię lub tagi, kwoty - treść artykułu i ilustrację (jeśli mamy przygotowaną)… i publikujemy. Podobnie wygląda prowadzenie sklepu internetowego, lecz tu parametrów jest nieco więcej.
Jeśli znajomość tych prostych zasad i podstaw edycji nie wystarczy aby w pełni samodzielnie administrować swoją stroną lub sklepem, chętnie zajmę się wdrożeniem wybranego sposobu zarządzania, administracją Waszej witryny lub nadzorem nad jej prawidłowym funkcjonowaniem (poprawa grafiki, układu treści, metadane, słowa kluczowe, zdjęcia, filmy reklamowe!). Zachęcam do zapoznania się z moją ofertą .
Integracja Strony z Facebook, Google+, Twitter itp.
Popularność portali społecznościowych w dużej mierze możemy wykorzystać do promowania swojej firmy, usług czy też budowania marki. Aby jednak było to możliwe, nieodzowna jest integracja strony firmowej z wybranymi portalami społecznościowymi, na których zamierzamy się promować. Obecnie większość mediów społecznościowych oferuje poza spersonalizowanym profilem osoby, możliwość prowadzenia strony ściśle związanej z działalnością naszej firmy, na której możemy umieszczać informacje o promocjach, nowych produktach czy też po prostu budować interakcje z naszymi potencjalnymi jak i obecnymi klientami.
Integracja ta polega na zamieszczeniu na stronie internetowej przycisków (share) umożliwiających udostępnianie treści strony w wybranych portalach i na odwrót, na naszej stronie możemy udostępniać wpisy dokonywane w mediach społecznościowych (np. Facebook, Twitter). Na zintegrowanej stronie przeglądające ją osoby odnajdą ponadto wszystkim dobrze znane przyciski „lubię to!” (Facebook) i „+1” (Google+) oraz, jeśli strona umożliwia zakładanie konta (np. sklep internetowy – gdzie jest to nieodzowne), dzięki integracji mamy możliwość logowania się na nią za pomocą naszego konta Facebook, Google+ czy Twitter.
Integracja strony z portalem społecznościowym wymaga przekazania mi tymczasowego (na czas testów) loginu i hasła do konta lub podania niezbędnych informacji tam zawartych oraz uczestniczenia w autoryzacji. W razie braku konta na wybranym portalu w cenie wykonania strony uwzględnione jest jego założenie lub pomoc w założeniu.
Integracja z Mapami Google
O ile portale społecznościowe pozwalają na publikację treści, które potencjalnie docierają do szerokiej grupy użytkowników, to Mapy Google pozwalają im prawidłowo zlokalizować nasz stacjonarny biznes – siedzibę firmy, sklep czy punkt usługowy.
Kontrowersyjna na początku metoda pokazywania miejsc z ulicy (Street View) przyjęła się i jest bardzo ciekawą formą prezentacji drogi dojazdu do miejsca, które chcemy wskazać (a właściwie końcowego etapu podróży - o ile znajduje się ono przy drodze), niemniej jednak mamy do czynienia z darmową i stale rozwijającą się usługą.
Dziś mapy firmy Google to nie tylko dokładne odwzorowanie drogi czy terenu ale przede wszystkim miejsca, ich opisy i fotografie. Aplikacja Google Earth, która stała się integralną częścią Map Google, pozwala nam wirtualnie znaleźć się w krótkiej chwili po drugiej stronie globu i oglądać szczegóły wybranego miejsca z perspektywy nisko lecącego ptaka. Wszystko to jest już standardem za sprawą firmy Google.
U mnie jest to również bezpłatny standard, każda przygotowywana strona może zostać zintegrowana z mapą, z dokładnym oznaczeniem miejsca, jego opisem, aktualnymi fotografiami oraz możliwością wyznaczenia trasy dojazdu od/do wybranego miejsca.
Optymizacja/Modernizacja stron internetowych - w tym Responsive Web Design (RWD)
Posiadasz już własną stronę a została ona napisana kilka lub wiele lat temu – jej szata graficzna, funkcjonalności i bezpieczeństwo pozostawiają wiele do życzenia? Mozolnie przygotowujesz teksty w notatniku albo w innym programie niezawierającym edytora wspomagającego HTML? Może czas na zmiany?
Jeszcze do niedawna większość stron i sklepów internetowych była projektowana z myślą o komputerach stacjonarnych i laptopach. Obecnie przy budowie stron internetowych przeważa trend wyboru stron dostosowujących automatycznie swój wygląd i układ do wielkości ekranów urządzeń mobilnych tj. smartfonów czy tabletów. Istnienie dwóch oddzielnych mechanizmów wyszukiwania w najpopularniejszej wyszukiwarce Google - też nie jest bez znaczenia. Strony bez RWD (ang. responsive web design) mają małe szanse na czołowe miejsca w wynikach wyszukiwania w wyszukiwarce dla urządzeń mobilnych.
Strony wykorzystujące responsywność wymagają więcej nakładu pracy ale biorąc pod uwagę dynamiczny rozwój branży urządzeń mobilnych i ich ogólną dostępność - już na chwilę obecną prawdopodobieństwo trafienia na naszą stronę ze smartfona czy tabletu jest większe niż z komputera stacjonarnego.
Optymalizacja pod kątem SEO i modernizacja designu strony to moje ulubione zajęcie związane ze stronami internetowymi, bowiem mamy tu pewną koncepcję (i jeśli nie musi ona ulec zmianie), łatwiej zrozumieć Klienta, określić miejsce w którym aktualnie się znajduje i czego potrzebuje aby osiągać lepsze efekty w przyszłości. Modernizacja strony może się również wiązać ze zbudowaniem jej całkiem od nowa w oparciu o treści i materiały wcześniej wykorzystane.
Bezpieczeństwo
Wszystkie tworzone przeze mnie strony posiadają zabezpieczenie dostępu do panelu administracyjnego oraz funkcję powiadomienia na podany adres e-mail o nieautoryzowanej próbie dostępu. Na wykonywanych stronach stosuję ochronę adresów e-mail oraz mechanizm antyspamowy Re-Capcha. Możliwy wybór mechanizmu logowania dwuetapowego. Kopie bezpieczeństwa wykonywane są w ustalonych odstępach czasu.