DOBÓR DOMENY DLA FIRMOWEJ STRONY INTERNETOWEJ
Z cyklu „poradniki” chciałbym się z Wami podzielić ciekawym artykułem, na który jakiś czas temu natknąłem się w sieci. Autorka tego artykułu w dość obrazowy sposób doradza jak wybrać domenę firmowej strony internetowej?
Domena internetowa jest to nic innego jak adres strony internetowej, który po wpisaniu w okno przeglądarki przekierowuje użytkowników bezpośrednio na daną witrynę. Jako, że nie mogą istnieć strony o tym samym adresie jest on czymś unikatowym. Dlatego też najpopularniejsze nazwy określające konkretne branże są już najczęściej zarezerwowane, a niekiedy wystawiane na sprzedaż (np. samochody.pl, kino.pl).
Domena firmowa jako logo
Przedsiębiorstwa prowadzące główną działalność wyłącznie za pośrednictwem Internetu zawierają w logo, a nawet w nazwie adres strony www. Takie działania podejmują również firmy, które posiadają oddziały stacjonarne, a działalność internetową traktują jako dodatkową. Przejawia się to zamieszczaniem domeny na wszelkich materiałach reklamowych czy promocyjnych, a także na szyldach. Powodem, dzięki któremu przedsiębiorcy decydują się na taki krok z pewnością jest zwiększenie rozpoznawalności oraz ułatwienie odnalezienia ich firmy w Internecie dla potencjalnych klientów i kontrahentów. W dużym stopniu zmniejsza to ryzyko popełnienia błędu przy wpisywaniu adresu, który przekierowałby użytkowników na strony konkurencji o podobnej nazwie.
Przykład
Wystarczy wziąć pod uwagę sytuację, w której na szyldzie firmy w logo zawarta jest nazwa domeny internetowej. Potencjalny klient z powodu braku czasu, mijając witrynę sklepową nie zapozna się z ofertą, nawet jeśli byłby zainteresowany. Zapamiętując jednak adres strony firmowej będzie mógł w wolnym czasie zaznajomić się z asortymentem, a w końcowym efekcie zakupić interesujący go produkt.
Inaczej jest w przypadku firm, które działają na rynku już wiele lat, a ich działalność jest rozpoznawalna przez odbiorców. Najlepszym rozwiązaniem dla takiego przedsiębiorstwa, będzie stworzenie domeny internetowej zawierającej nazwę pod którą funkcjonuje (np. www.fiat.pl).
Dwie drogi do sukcesu
Zaczynający prowadzenie działalności przedsiębiorcy, aby stworzyć swój własny adres internetowy mają do wyboru dwa rozwiązania:
- zarejestrowanie zupełnie nowego adresu internetowego,
- wykup istniejącej domeny, zawierającej słowo budzące największe skojarzenie z firmą.
Nowy adres strony internetowej wiąże się przede wszystkim z nakładem pieniędzy i czasu. Z uwagi na fakt, iż możliwość rejestracji domen na zasadzie “kto pierwszy ten lepszy” trwa od 24 lat dla domen .com, natomiast dla .pl od 18 lat, to znalezienie unikatowego adresu internetowego w języku polskim, wiążącego działalność z branżą nie jest zadaniem łatwym. Jednak nie jest to niemożliwe, ponieważ istnieją obecnie serwisy stworzone i wypromowane całkowicie od nowa.
Częściej wybieranym rozwiązaniem jest wykup istniejącej już domeny. Co prawda wartości stron najbardziej charakterystycznych, zawierających słowa kluczowe dla danej branży mogą osiągać bardzo wysokie kwoty, jednak każdy przedsiębiorca powinien znaleźć coś dla siebie w odpowiedniej cenie. Korzyścią w tej sytuacji jest także znacznie łatwiejsze pozycjonowanie owych stron.
Wybrać com. czy pl.?
Wybór rozszerzenia domeny firmowej jest równie ważną kwestią przy jej tworzeniu. Wiadomo, że w Polsce najpopularniejsze i najczęściej wybierane są rozszerzenia .pl. W drugiej kolejności znajdują się adresy zakończone na .com oraz .com.pl, jednak nie można zapomnieć o równie znanym rozszerzeniu europejskim (ue). Użytkownicy podczas wpisywania adresów do przeglądarek, dodają automatycznie na końcu .pl, dlatego też są obdarzone największym zainteresowaniem.
Znacznie mniej rozchwytywane są domeny .tv czy .fm z uwagi na ich wąskie zastosowanie na potrzeby telewizji lub rozgłośni radiowych. Innym niestandardowym rozwiązaniem jest końcówka .to, która w połączeniu z czasownikami w trybie rozkazującym tworzy ciekawy efekt (np. wyczaj.to, ugotuj.to).
Wiele adresów internetowych? Dlaczego nie!
Przedsiębiorcy coraz częściej rejestrują kilka, a nawet kilkanaście adresów internetowych w kombinacjach z różnymi rozszerzeniami. Zakup takiego pakietu w pewnym sensie zabezpiecza przed działaniem nieuczciwej konkurencji, który najczęściej składa się z jednej głównej, promowanej strony internetowej oraz domen dodatkowych przekierowujących na nią.
Właściwy dobór nazwy domeny internetowej naszej firmy ma kluczowe znaczenie w odniesieniu sukcesu. Należy tu wziąć pod uwagę profil działalności jaki jest prowadzony, a także potencjalnych odbiorców. Wartość dobrze dobranej strony internetowej często przekracza koszty jej rejestracji. Jednocześnie przedsiębiorcy tworzący całkiem nową domenę firmową muszą się liczyć z wysokimi kosztami jej promowania.
Źródło: wfirma.pl
Autor: Beata Kostrzycka